DZIEŃ DOBRY DZIECI I RODZICE !

 

            Temat na ten tydzień to DBANIE O PRZYRODĘ. Porozmawiacie z rodzicami na temat:

-szanowania drzew

-segregowania śmieci

-dbania o przyrodę

-ekologii

-recyklingu

Na pewno wiele razy rodzice, dziadkowie czy starsze rodzeństwo mówiło wam o konieczności dbania o naszą planetę ZIEMIĘ. Wiem doskonale, że zamieszczone poniżej zadania nie sprawią wam trudności i raz dwa je wykonacie. Trzymam za was kciuki!

 

 

 

1.Rozmowa na temat drzew. Rodzic wyjaśnia, że drzewa bardzo długo rosną. Łamanie gałązek młodego drzewka, niszczenie mu kory ostrym narzędziem powoduje, że drzewko usycha.

 

2.Opowiadanie H. Koszutskiej „Drzewko Maciusia”; rozmowa na

temat opowiadania:

 

W parku, na środku trawnika, rosła sobie płacząca brzózka.

– Czy ona naprawdę płacze? – zapytał Maciuś mamę, gdy

zobaczył brzózkę po raz pierwszy.

– Nie, nie płacze. Dobrze jej w naszym parku, wesoło się

zieleni. Nazwano ją tak dlatego, że ma długie, delikatne i

jakby ze smutkiem opuszczone gałązki.

Maciek bardzo tę brzózkę polubił.

Kiedy przychodził do parku, już z daleka machał jej ręką.

– Dzień dobry – wołał. – Jak się miewasz?

A brzoza szumiała na powitanie.

Aż tu pewnej wiosny wszystko się zmieniło. Ogrodnicy przez

środek trawnika przeprowadzili ścieżkę. I oto drzewko

znalazło się na samym brzegu trawnika.

„Będzie mi teraz weselej – ucieszyła się brzózka – będę mogła

z bliska przyglądać się zabawom dzieci, a w dni upalne dam

im schronienie w moim cieniu”.

I kiedy na ścieżkę po raz pierwszy wpadła gromadka dzieci,

brzoza radośnie poruszyła listkami.

Ale dzieci wcale nie zwróciły na to uwagi. Biegły wesoło,

krzycząc i śmiejąc się. Jakiś chłopiec zatrzymał się na

chwilę, ułamał gałązkę brzozy i wymachując nią, pobiegł

dalej. Odtąd z dnia na dzień coraz więcej było na drzewku

obłamanych gałązek. Na pniu pojawiły się nacięcia

scyzorykiem. Kora w wielu miejscach była naddarta. Dzieci,

przebiegając, potrącały nieraz drzewko, czasem któreś

próbowało wdrapać się na nie.

Tak się złożyło, że Maciek długo nie przychodził do parku. A

kiedy wreszcie wybrał się tam z mamą, wcale swojej brzózki

nie poznał.

– Z daleka wydawała mi się znacznie ładniejsza – westchnął.

– Tak, była ładniejsza, kiedy bezmyślne dzieci nie miały do

niej dostępu – powiedziała mama.

Z żalem oglądali połamane gałązki, odrapaną scyzorykiem

korę.

Maciek zaczął się zastanawiać, co zrobić, żeby dzieci nie

niszczyły już tej brzozy. Szedł obok mamy bardzo zamyślony.

Zapomniał zupełnie o tym, że chciał nazbierać kasztanów.

Ale nic nie mógł wymyślić.

Dopiero na drugi dzień, kiedy opowiedział o swoim

zmartwieniu kolegom, Jurkowi i Władkowi, we trzech

znaleźli radę.

– Będziemy teraz zawsze wracać ze szkoły przez park. Dużo

dzieci tamtędy wraca. Będziemy pilnować brzozy tak długo,

dopóki wszyscy nie przejdą – postanowili.

I jeszcze – że na zakręcie ścieżki ułożą kamienie wzdłuż

trawnika, żeby nikt nie wpadał na brzozę. A na jej pniu

powieszą tabliczkę z napisem: „Nie niszczyć drzewka!”

– Ten napis może nam zrobić mój brat. On już jest przecież w

trzeciej klasie i ma piątkę z pisania – rzekł Jurek.

 

– Które drzewko w parku polubił Maciuś?

– Jak nazywała się brzózka?

– Czy drzewko ucieszyło się, że po zmianach będzie blisko ścieżki?

– Czy dzieci szanowały brzózkę?

– Co zrobił Maciek, gdy zobaczył zniszczone drzewko?

 

 

3.Posłuchajcie piosenki o segregowaniu śmieci do odpowiednich pojemników, nauczcie się jej śpiewać:

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

 

Ci co lubią segregację

Otóż oni mają rację

Gdy w osobne pojemniki

Lecą papier, szkło, plastiki

 

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat

 

A recykling trudne słowo

Chodzi o to by na nowo

Z naszych śmieci zrobić coś

Papier, plastik albo szkło

 

Więc dorośli oraz dzieci

Posłuchajcie

Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś

Żeby jutro dobrze żyć

4.Teraz zobacz krótką bajkę, w której zobaczysz jakie śmieci wrzucać do jakiego koloru kosza:

https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

 

5.PRACA PLASTYCZNA

Namaluj z rodzicami na dużej kartce poznane kosze, tylko pamiętaj, że każdy z nich ma inny kolor. Później powycinaj z gazet zdjęcia produktów, których opakowania można wyrzucić do poznanych pojemników na śmieci i przyklej je na nie. Powodzenia i czekam na zdjęcia waszych prac.

 

6.Słuchanie wiersza Bożeny Formy ,,Dzieci dbają o przyrodę”

 

W zgodzie z przyrodą

żyją wszystkie dzieci.

Kochają jasne słonko,

które na niebie świeci.

 

Nie łamią gałęzi,

dbają o rośliny,

podczas wycieczek do lasu

nie płoszą zwierzyny.

 

Często też dorosłym

dobry przykład dają -

w wyznaczonych miejscach

śmieci zostawiają.

 

Rodzic pyta:

-Czy Ty jesteś takim dzieckiem?

-Co jeszcze robisz aby dbać o przyrodę?

 

7.Słuchanie fragmentu wiersza Jolanty Kasperkowiak ,,Mali strażnicy przyrody”:

 

Dziś ekologia modne słowo,

 przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.

 Jej strażnikami się ogłaszamy,

 od dziś przyrodzie my pomagamy.

 

 Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,

 musisz takiemu uwagę zwrócić.

 Nie można przecież bezkarnie śmiecić,

 to wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

 

 Nie wolno łamać gałęzi drzew,

 bo pięknie płynie z nich ptasi śpiew.

 A kiedy bocian wróci z podróży,

 gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.

 

 Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,

 po co jej dzieci mają się smucić.

 Niech barwny motyl siada na kwiatach,

 żyje tak krótko, niech wolny lata.

 

 A zimą nakarm głodne ptaki,

 sikorki, wróble, wrony, szpaki.

 Powieś na drzewie karmnik mały,

 będą ci wiosną za to śpiewały.

 

 Choć ekolodzy jeszcze z nas mali

 uczyć będziemy tego wandali.

 Matka natura nam, wynagrodzi,

 jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.

 

Rozmowa na temat wiersza(wyjaśnienie niezrozumiałych słów ekologia, ekolodzy, wandale):

-gdzie powinniśmy wyrzucać śmieci?

-dlaczego nie powinniśmy łamać gałązek drzew?

-dlaczego nie możemy niszczyć gniazd np.bociana?

-co pożytecznego robi dżdżownica

 

8.Zabawa zdanie prawdziwe –zaklaszcz-, zdanie fałszywe –tupnij nogą-

-nie zostawiamy kranu z odkręconą wodą

-las rośnie szybko

-zwierzęta lubią krzyk dzieci

-młode drzewo usycha, gdy łamiemy mu gałązki

-dżdżownica spulchnia ziemię, żeby rośliny ładniej rosły

 

9.Wypowiadanie tekstu rymowanki: ze złością, smutkiem, strachem i radością:

,,Jaka kolorowa łąka! Motyl, kwiatek i biedronka”.

 

OGÓLNE INFORMACJE:

1.Proszę, żeby 4 i 5latki uzupełniły swoje karty pracy zgodnie z omawianym tematem.

2.5latki proszę o zapoznanie się z dwiema kolejnymi literkami.

3.Do pobrania i wydrukowania załączam karty prac dla wszystkich dzieci.

 

Dziękuję za pracę i pozdrawiam Karolina Krzemińska

dobrze-żle
dobrze-żle
Załączniki:
 do góry