DZIEŃ DOBRY DZIECI I RODZICE !
Temat na ten tydzień to DBANIE O PRZYRODĘ. Porozmawiacie z rodzicami na temat:
-szanowania drzew
-segregowania śmieci
-dbania o przyrodę
-ekologii
-recyklingu
Na pewno wiele razy rodzice, dziadkowie czy starsze rodzeństwo mówiło wam o konieczności dbania o naszą planetę ZIEMIĘ. Wiem doskonale, że zamieszczone poniżej zadania nie sprawią wam trudności i raz dwa je wykonacie. Trzymam za was kciuki!
1.Rozmowa na temat drzew. Rodzic wyjaśnia, że drzewa bardzo długo rosną. Łamanie gałązek młodego drzewka, niszczenie mu kory ostrym narzędziem powoduje, że drzewko usycha.
2.Opowiadanie H. Koszutskiej „Drzewko Maciusia”; rozmowa na
temat opowiadania:
W parku, na środku trawnika, rosła sobie płacząca brzózka.
– Czy ona naprawdę płacze? – zapytał Maciuś mamę, gdy
zobaczył brzózkę po raz pierwszy.
– Nie, nie płacze. Dobrze jej w naszym parku, wesoło się
zieleni. Nazwano ją tak dlatego, że ma długie, delikatne i
jakby ze smutkiem opuszczone gałązki.
Maciek bardzo tę brzózkę polubił.
Kiedy przychodził do parku, już z daleka machał jej ręką.
– Dzień dobry – wołał. – Jak się miewasz?
A brzoza szumiała na powitanie.
Aż tu pewnej wiosny wszystko się zmieniło. Ogrodnicy przez
środek trawnika przeprowadzili ścieżkę. I oto drzewko
znalazło się na samym brzegu trawnika.
„Będzie mi teraz weselej – ucieszyła się brzózka – będę mogła
z bliska przyglądać się zabawom dzieci, a w dni upalne dam
im schronienie w moim cieniu”.
I kiedy na ścieżkę po raz pierwszy wpadła gromadka dzieci,
brzoza radośnie poruszyła listkami.
Ale dzieci wcale nie zwróciły na to uwagi. Biegły wesoło,
krzycząc i śmiejąc się. Jakiś chłopiec zatrzymał się na
chwilę, ułamał gałązkę brzozy i wymachując nią, pobiegł
dalej. Odtąd z dnia na dzień coraz więcej było na drzewku
obłamanych gałązek. Na pniu pojawiły się nacięcia
scyzorykiem. Kora w wielu miejscach była naddarta. Dzieci,
przebiegając, potrącały nieraz drzewko, czasem któreś
próbowało wdrapać się na nie.
Tak się złożyło, że Maciek długo nie przychodził do parku. A
kiedy wreszcie wybrał się tam z mamą, wcale swojej brzózki
nie poznał.
– Z daleka wydawała mi się znacznie ładniejsza – westchnął.
– Tak, była ładniejsza, kiedy bezmyślne dzieci nie miały do
niej dostępu – powiedziała mama.
Z żalem oglądali połamane gałązki, odrapaną scyzorykiem
korę.
Maciek zaczął się zastanawiać, co zrobić, żeby dzieci nie
niszczyły już tej brzozy. Szedł obok mamy bardzo zamyślony.
Zapomniał zupełnie o tym, że chciał nazbierać kasztanów.
Ale nic nie mógł wymyślić.
Dopiero na drugi dzień, kiedy opowiedział o swoim
zmartwieniu kolegom, Jurkowi i Władkowi, we trzech
znaleźli radę.
– Będziemy teraz zawsze wracać ze szkoły przez park. Dużo
dzieci tamtędy wraca. Będziemy pilnować brzozy tak długo,
dopóki wszyscy nie przejdą – postanowili.
I jeszcze – że na zakręcie ścieżki ułożą kamienie wzdłuż
trawnika, żeby nikt nie wpadał na brzozę. A na jej pniu
powieszą tabliczkę z napisem: „Nie niszczyć drzewka!”
– Ten napis może nam zrobić mój brat. On już jest przecież w
trzeciej klasie i ma piątkę z pisania – rzekł Jurek.
– Które drzewko w parku polubił Maciuś?
– Jak nazywała się brzózka?
– Czy drzewko ucieszyło się, że po zmianach będzie blisko ścieżki?
– Czy dzieci szanowały brzózkę?
– Co zrobił Maciek, gdy zobaczył zniszczone drzewko?
3.Posłuchajcie piosenki o segregowaniu śmieci do odpowiednich pojemników, nauczcie się jej śpiewać:
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło
Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć
4.Teraz zobacz krótką bajkę, w której zobaczysz jakie śmieci wrzucać do jakiego koloru kosza:
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
5.PRACA PLASTYCZNA
Namaluj z rodzicami na dużej kartce poznane kosze, tylko pamiętaj, że każdy z nich ma inny kolor. Później powycinaj z gazet zdjęcia produktów, których opakowania można wyrzucić do poznanych pojemników na śmieci i przyklej je na nie. Powodzenia i czekam na zdjęcia waszych prac.
6.Słuchanie wiersza Bożeny Formy ,,Dzieci dbają o przyrodę”
W zgodzie z przyrodą
żyją wszystkie dzieci.
Kochają jasne słonko,
które na niebie świeci.
Nie łamią gałęzi,
dbają o rośliny,
podczas wycieczek do lasu
nie płoszą zwierzyny.
Często też dorosłym
dobry przykład dają -
w wyznaczonych miejscach
śmieci zostawiają.
Rodzic pyta:
-Czy Ty jesteś takim dzieckiem?
-Co jeszcze robisz aby dbać o przyrodę?
7.Słuchanie fragmentu wiersza Jolanty Kasperkowiak ,,Mali strażnicy przyrody”:
Dziś ekologia modne słowo,
przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
od dziś przyrodzie my pomagamy.
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
to wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
bo pięknie płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży,
gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
żyje tak krótko, niech wolny lata.
A zimą nakarm głodne ptaki,
sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam, wynagrodzi,
jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.
Rozmowa na temat wiersza(wyjaśnienie niezrozumiałych słów ekologia, ekolodzy, wandale):
-gdzie powinniśmy wyrzucać śmieci?
-dlaczego nie powinniśmy łamać gałązek drzew?
-dlaczego nie możemy niszczyć gniazd np.bociana?
-co pożytecznego robi dżdżownica
8.Zabawa zdanie prawdziwe –zaklaszcz-, zdanie fałszywe –tupnij nogą-
-nie zostawiamy kranu z odkręconą wodą
-las rośnie szybko
-zwierzęta lubią krzyk dzieci
-młode drzewo usycha, gdy łamiemy mu gałązki
-dżdżownica spulchnia ziemię, żeby rośliny ładniej rosły
9.Wypowiadanie tekstu rymowanki: ze złością, smutkiem, strachem i radością:
,,Jaka kolorowa łąka! Motyl, kwiatek i biedronka”.
OGÓLNE INFORMACJE:
1.Proszę, żeby 4 i 5latki uzupełniły swoje karty pracy zgodnie z omawianym tematem.
2.5latki proszę o zapoznanie się z dwiema kolejnymi literkami.
3.Do pobrania i wydrukowania załączam karty prac dla wszystkich dzieci.
Dziękuję za pracę i pozdrawiam Karolina Krzemińska