Data wydruku: 2024-03-29 11:20:15

Publiczne Przedszkole nr3

e-mail: www: pp3dylaki.ozimek.pl
PORY ROKU
PORY ROKU
MAPA
MAPA
PLAZA
PLAZA

NAUCZANIE ZDALNE OD 22.06 DO 26.06. 5-6 LATKI

WITAM WAS SERECZNIE W OSTATNIM TYGODNIU NAUKI ZDALNEJ.. SERDECZNIE WAS POZDRAWIAM I ŻYCZE WAM PIĘKNYCH UDANYCH WAKCJI , DUŻO SLONECZKA.. I DUŻO ZDROWKA. ŚCISKM WAS BARDZO MOCNO.:)   JOLANTA BIENICKA

 

WAKACJE tuz tuz..

 

  1. Na początek naszych zajęć posłuchaj piosenki

 

Lato, lato, lato czeka

Razem z latem czeka rzeka

Razem z rzeką czeka las

A tam ciągle nie ma nas

Lato, lato, nie płacz czasem

Czekaj z rzeką, czekaj z lasem

W lesie schowaj dla nas chłodny cień

Przyjedziemy lada dzień

Już za parę dni, za dni parę

Weźmiesz plecak swój i gitarę

Pożegnania kilka słów

Pitagoras bądźcie zdrów

Do widzenia wam canto, cantare

Lato, lato, mieszka w drzewach

Lato, lato, w ptakach śpiewa

Słońcu każe odkryć twarz

Lato, lato,…

 

https://www.youtube.com/watch?v=hPfioB70WC0  - link do piosenki

 

- o jakiej porze roku jest piosenka?

- z jaką porą roku kojarzą się wakacje?

- wymień wszystkie pory roku

- jaka pora roku będzie kiedy skończy się wiosna?/lato?/zima?/ jesień?

- nazwij poszczególne pory roku na obrazkach

 

 

 

  1. Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej - Zaremby „Wakacyjne podróże”.

 

Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu. Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni, wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze.

– Teraz możecie podróżować palcem po całym świecie.

– Super! – ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu!

Gdyby kula ziemska obracała się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna                   i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia.

– Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie.

– Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale.

– W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata.

– A będzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada.

Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce Południowej.

– Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata. – Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym sobie – przeciągnął się leniwie.

 – Może i ja zaproponuję podróż? – mama zajrzała do salonu.

– Chciałabym pojechać z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa.

– No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy! – zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia, a może i lwa.

 – A będzie tam nasz park? – nieśmiało spytała Ada. Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu.

 – Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym – kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się zbyt szybko. Co będzie, jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ni przedszkola ani placu zabaw z dużą okrągłą piaskownicą.

– Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata.

– Jest tam plac zabaw? – spytała Ada.

– Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i...

– Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada.

– Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek.

– Chcę. Tylko nie tak daleko – bąknęła Ada.

– To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus.

Ada zamknęła oczy. ,,Niech los zdecyduje” – pomyślała i dotknęła palcem globusa.

– Tu! Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli śmiechem.

– Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek.

Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia. W Warszawie jest jej przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani dziadkowie. Co ważne, ich dom stoi w pobliżu lasu.

– Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki, pszczoły – zachwalała Ada.

– Mrówki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podróży do dziadków. Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to był najlepszy z wakacyjnych planów.

 

Rozmowa na temat opowiadania:

− Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?

− Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?

− Jakie kontynenty były widoczne na globusie? (Rodzic obraca globus, a dzieci samodzielnie (6-latki) lub przy jego pomocy (5-latki) odczytują nazwy kontynentów. Można dodatkowo zachęcić dziecko do rytmicznego dzielenia nazw na sylaby lub głoski).

− Co wskazywał palec Olka?

− Co wskazywał palec taty?

− Gdzie chciała pojechać mama?

− Co wspominała cały czas Ada?

− Co wskazywał palec Ady? Gdzie ona chciała pojechać na wakacje?

 

 

  1. Zabawa ruchowa „Jedziemy na wakacje”

 

- jedziemy samochodem : dziecko wyciąga przed siebie ręce „trzymając kierownicę” naśladuje jazdę samochodem. Biega w różnych kierunkach. Na hasło: Czerwone światło! zatrzymuje się.

- jedziemy rowerem : dziecko leży na plecach i naśladuje jazdę rowerem (powoli „pedałuje”  a następnie coraz szybciej)

- lecimy samolotem : dziecko przykuca i szeroko rozstawia ramiona. Następnie powoli się podnosi i naśladuje lot. Biega w różnych kierunkach. Na hasło: Lądujemy! Powoli zwalnia swój bieg, zatrzymuje się w miejscu, kuca i opuszcza ramiona.

- jedziemy pociągiem : dziecko powoli porusza się po pokoju wykonując okrężne ruchy ramionami.

 

 

  1. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki o wakacjach.

Dziecko mówi rymowankę  i rytmicznie klaszcze lub wymyśla ruch do poszczególnych słów.

 

Wakacje, wakacje to wspaniały czas, czekają na nas morze, góry, rzeka, las.

 

  1. Ćwiczenia dotykowe „Wakacyjne akcesoria”

Co potrzebne? Mała walizka, przedmioty, które kojarzą się z wakacjami, np.: okulary przeciwsłoneczne, czapka z daszkiem, lornetka itp., opaska do zasłonięcia oczu.

 

 Rodzic daje do ręki dziecku z zasłoniętymi oczami dowolny przedmiot. Zadaniem dziecka jest określenie, co to jest i do czego służy. Po odsłonięciu oczu następuje weryfikacja udzielonych odpowiedzi.

 

  1. Ćwiczenia rozwijające myślenie – Dokąd dzieci pojadą na wakacje?

 

Rodzic podaje cztery zdania i prosi dziecko, aby na ich podstawie odgadło, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.

Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)

Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)

Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)   

Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)

 

 

 

 

Dodatkowo zachęcam:

- do wykonania zadania w kartach pracy  6 latki – książka str 90,do 96, ksiazka niebieska od str 94 do 96 oraz karta prcy 80 do 94

 

5 latki ksiażka od 94 do 96 oraz karta pracy 70 do 78. 

- do wykonania zadań znajdujących się poniżej,

- 6-latki do czytania czytanki,

- 5-6 latki do utrwalania liter.

 

 

 

Skarb Bałtyku.

 

 

 

  1. Bałtyk – morze naszego kraju.

Wskaż na mapie Polski Morze Bałtyckie.

 

 

Rodzic dodatkowo może zapoznać dziecko z wybranymi nazwami miejscowości leżących nad Bałtykiem.

 

  1. Posłuchaj wiersza D. Wawiłow „Morze”

 

Siedziały dzieciaki na dworze

I kłóciły się jakie jest morze.

Kuba powiedział, że słone,

A Jędrek, że nie, bo zielone.

A Baśka, że są w nim meduzy

I okręt – o, taki duży,

I jeszcze raki w skorupie,

A Bartek, że dziewczyny są nudne,

i jeszcze Paweł powiedział,

Że jak się położyć nad morzem

I machać rękami, i machać nogami,

To na piasku się zrobi orzeł.

Poproszę tatę - może pojedzie

Ze mną nad morze?

 

  1. Posłuchaj nagrania https://www.youtube.com/watch?v=SJJisS11xRw  

 

- czego odgłos słyszałeś?

- czy ten odgłos był przyjemny?

- pokaż rękami jak porusza się fala.

 

  1. Obejrzyj  program edukacyjny o Morzu Bałtyckim

https://vod.tvp.pl/video/jedyneczka,nasze-morze,20295914

 

https://www.youtube.com/watch?v=DlTq-GSu3S4

 

 

  1. Praca plastyczna do wyboru:

 

         

 

 

 

 

Dodatkowo zachęcam:

- do wykonania dodatkowego zadania znajdującego się poniżej (dla chętnych)

- do eksperymentu „Ocean w butelce. Meduzy”

https://www.youtube.com/watch?v=-xbC79beD1A   ( dla chętnych)

 

Rozmowa na temat zasad bezpiecznego przebywania nad wodą.

 

Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało, jak należy zachowywać się nad wodą.

Dziecko odpowiada na pytanie: Czego nie wolno robić nad wodą? (np. wchodzić samodzielnie do wody bez opieki rodziców, oddalać się od rodziców, kąpać się w głębokiej wodzie, gdy ktoś nie umie pływać). Dzieci dzielą się również swoimi doświadczeniami, jak można spędzać czas nad wodą (np. budować zamki z piasku, łowić ryby, kopać dołki itp.).

 

 

Zachęcam do obejrzenia filmiku o bezpieczeństwie nad morzem:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

 

 

 

  1. Zachęcam do obejrzenia filmiku o bezpieczeństwie w górach:

 

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

 

Zachęcam również do rozmowy na temat: Co robić, gdy się zgubię na wakacjach?

 

  1. Dokończ zdania dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji.

Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy, dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)

Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta, dlatego dbam o to i o tym pamiętam, by w lesie wszystkim żyło się dogodnie z tego powodu nie bawię się… (ogniem)

Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście, wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie! Mogę zaufać pewnemu człowiekowi, czyli panu… (policjantowi)

Gdy nie ma rodziców w domu, to choć bardzo przykro mi, nie otwieram obcym ludziom do naszego domu… (drzwi)

Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę moje ukochane, gumowe… (kalosze)

Grzybobranie to grzybów zbieranie, a nie ich jedzenie czy też smakowanie. Dlatego po powrocie z lasu sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)

Nie podchodzę do dzikich zwierząt, bo choć są piękne i bajeczne, bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)

 

  1. Na zakończenie posłuchaj piosenki pt. „Bezpieczne wakacje”.

Zachęcam do nauki refrenu na pamięć.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

 

Ref. Już idzie lato, idą wakacje

Będzie zabawa, będą atrakcje

Będzie wspaniale, będzie bajecznie

Kiedy wakacje miną bezpiecznie.