WITAM WAS SERECZNIE W OSTATNIM TYGODNIU NAUKI ZDALNEJ.. SERDECZNIE WAS POZDRAWIAM I ŻYCZE WAM PIĘKNYCH UDANYCH WAKCJI , DUŻO SLONECZKA.. I DUŻO ZDROWKA. ŚCISKM WAS BARDZO MOCNO.:) JOLANTA BIENICKA
WAKACJE tuz tuz..
Lato, lato, lato czeka
Razem z latem czeka rzeka
Razem z rzeką czeka las
A tam ciągle nie ma nas
Lato, lato, nie płacz czasem
Czekaj z rzeką, czekaj z lasem
W lesie schowaj dla nas chłodny cień
Przyjedziemy lada dzień
Już za parę dni, za dni parę
Weźmiesz plecak swój i gitarę
Pożegnania kilka słów
Pitagoras bądźcie zdrów
Do widzenia wam canto, cantare
Lato, lato, mieszka w drzewach
Lato, lato, w ptakach śpiewa
Słońcu każe odkryć twarz
Lato, lato,…
https://www.youtube.com/watch?v=hPfioB70WC0 - link do piosenki
- o jakiej porze roku jest piosenka?
- z jaką porą roku kojarzą się wakacje?
- wymień wszystkie pory roku
- jaka pora roku będzie kiedy skończy się wiosna?/lato?/zima?/ jesień?
- nazwij poszczególne pory roku na obrazkach
Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu. Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni, wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze.
– Teraz możecie podróżować palcem po całym świecie.
– Super! – ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu!
Gdyby kula ziemska obracała się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia.
– Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie.
– Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale.
– W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata.
– A będzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada.
Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce Południowej.
– Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata. – Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym sobie – przeciągnął się leniwie.
– Może i ja zaproponuję podróż? – mama zajrzała do salonu.
– Chciałabym pojechać z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa.
– No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy! – zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia, a może i lwa.
– A będzie tam nasz park? – nieśmiało spytała Ada. Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu.
– Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym – kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się zbyt szybko. Co będzie, jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ni przedszkola ani placu zabaw z dużą okrągłą piaskownicą.
– Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata.
– Jest tam plac zabaw? – spytała Ada.
– Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i...
– Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada.
– Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek.
– Chcę. Tylko nie tak daleko – bąknęła Ada.
– To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus.
Ada zamknęła oczy. ,,Niech los zdecyduje” – pomyślała i dotknęła palcem globusa.
– Tu! Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli śmiechem.
– Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek.
Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia. W Warszawie jest jej przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani dziadkowie. Co ważne, ich dom stoi w pobliżu lasu.
– Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki, pszczoły – zachwalała Ada.
– Mrówki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podróży do dziadków. Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to był najlepszy z wakacyjnych planów.
Rozmowa na temat opowiadania:
− Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?
− Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?
− Jakie kontynenty były widoczne na globusie? (Rodzic obraca globus, a dzieci samodzielnie (6-latki) lub przy jego pomocy (5-latki) odczytują nazwy kontynentów. Można dodatkowo zachęcić dziecko do rytmicznego dzielenia nazw na sylaby lub głoski).
− Co wskazywał palec Olka?
− Co wskazywał palec taty?
− Gdzie chciała pojechać mama?
− Co wspominała cały czas Ada?
− Co wskazywał palec Ady? Gdzie ona chciała pojechać na wakacje?
- jedziemy samochodem : dziecko wyciąga przed siebie ręce „trzymając kierownicę” naśladuje jazdę samochodem. Biega w różnych kierunkach. Na hasło: Czerwone światło! zatrzymuje się.
- jedziemy rowerem : dziecko leży na plecach i naśladuje jazdę rowerem (powoli „pedałuje” a następnie coraz szybciej)
- lecimy samolotem : dziecko przykuca i szeroko rozstawia ramiona. Następnie powoli się podnosi i naśladuje lot. Biega w różnych kierunkach. Na hasło: Lądujemy! Powoli zwalnia swój bieg, zatrzymuje się w miejscu, kuca i opuszcza ramiona.
- jedziemy pociągiem : dziecko powoli porusza się po pokoju wykonując okrężne ruchy ramionami.
Dziecko mówi rymowankę i rytmicznie klaszcze lub wymyśla ruch do poszczególnych słów.
Wakacje, wakacje to wspaniały czas, czekają na nas morze, góry, rzeka, las.
Co potrzebne? Mała walizka, przedmioty, które kojarzą się z wakacjami, np.: okulary przeciwsłoneczne, czapka z daszkiem, lornetka itp., opaska do zasłonięcia oczu.
Rodzic daje do ręki dziecku z zasłoniętymi oczami dowolny przedmiot. Zadaniem dziecka jest określenie, co to jest i do czego służy. Po odsłonięciu oczu następuje weryfikacja udzielonych odpowiedzi.
Rodzic podaje cztery zdania i prosi dziecko, aby na ich podstawie odgadło, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.
Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)
Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)
Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)
Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)
Dodatkowo zachęcam:
- do wykonania zadania w kartach pracy 6 latki – książka str 90,do 96, ksiazka niebieska od str 94 do 96 oraz karta prcy 80 do 94
5 latki ksiażka od 94 do 96 oraz karta pracy 70 do 78.
- do wykonania zadań znajdujących się poniżej,
- 6-latki do czytania czytanki,
- 5-6 latki do utrwalania liter.
Skarb Bałtyku.
Wskaż na mapie Polski Morze Bałtyckie.
Rodzic dodatkowo może zapoznać dziecko z wybranymi nazwami miejscowości leżących nad Bałtykiem.
Siedziały dzieciaki na dworze
I kłóciły się jakie jest morze.
Kuba powiedział, że słone,
A Jędrek, że nie, bo zielone.
A Baśka, że są w nim meduzy
I okręt – o, taki duży,
I jeszcze raki w skorupie,
A Bartek, że dziewczyny są nudne,
i jeszcze Paweł powiedział,
Że jak się położyć nad morzem
I machać rękami, i machać nogami,
To na piasku się zrobi orzeł.
Poproszę tatę - może pojedzie
Ze mną nad morze?
- czego odgłos słyszałeś?
- czy ten odgłos był przyjemny?
- pokaż rękami jak porusza się fala.
https://vod.tvp.pl/video/jedyneczka,nasze-morze,20295914
https://www.youtube.com/watch?v=DlTq-GSu3S4
Dodatkowo zachęcam:
- do wykonania dodatkowego zadania znajdującego się poniżej (dla chętnych)
- do eksperymentu „Ocean w butelce. Meduzy”
https://www.youtube.com/watch?v=-xbC79beD1A ( dla chętnych)
Rozmowa na temat zasad bezpiecznego przebywania nad wodą.
Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało, jak należy zachowywać się nad wodą.
Dziecko odpowiada na pytanie: Czego nie wolno robić nad wodą? (np. wchodzić samodzielnie do wody bez opieki rodziców, oddalać się od rodziców, kąpać się w głębokiej wodzie, gdy ktoś nie umie pływać). Dzieci dzielą się również swoimi doświadczeniami, jak można spędzać czas nad wodą (np. budować zamki z piasku, łowić ryby, kopać dołki itp.).
Zachęcam do obejrzenia filmiku o bezpieczeństwie nad morzem:
https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA
https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio
Zachęcam również do rozmowy na temat: Co robić, gdy się zgubię na wakacjach?
Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy, dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)
Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta, dlatego dbam o to i o tym pamiętam, by w lesie wszystkim żyło się dogodnie z tego powodu nie bawię się… (ogniem)
Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście, wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie! Mogę zaufać pewnemu człowiekowi, czyli panu… (policjantowi)
Gdy nie ma rodziców w domu, to choć bardzo przykro mi, nie otwieram obcym ludziom do naszego domu… (drzwi)
Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę moje ukochane, gumowe… (kalosze)
Grzybobranie to grzybów zbieranie, a nie ich jedzenie czy też smakowanie. Dlatego po powrocie z lasu sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)
Nie podchodzę do dzikich zwierząt, bo choć są piękne i bajeczne, bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)
Zachęcam do nauki refrenu na pamięć.
https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM
Ref. Już idzie lato, idą wakacje
Będzie zabawa, będą atrakcje
Będzie wspaniale, będzie bajecznie
Kiedy wakacje miną bezpiecznie.