ZMYSŁY

Zmysły i ich prawidłowe, zbalansowane funkcjonowanie to podstawa pełnego, zrównoważonego rozwoju dziecka. Już od pierwszych dni życia w jego mózgu kształtują się ośrodki odpowiedzialne za rozwój poszczególnych zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu. W miarę rozwoju ich funkcjonowania stopniowo się przeplata, pozwalając maluchowi zdobyć kompetencje bardziej złożone – dzięki tworzącym się połączeniom nerwowym dziecko zaczyna mówić, śpiewać, rysować, pisać, czytać, tworzyć itp. Przez pierwsze osiem lat życia dziecka jego mózg jest bardzo chłonny – maluch używa wszystkich zmysłów, by przyswoić jak najwięcej umiejętności.

Zmysły i ich zrównoważone funkcjonowanie w okresie przedszkolnym są podstawą rozwoju dziecka. Wzrok, słuch, węch, dotyk i smak wraz z wykonywaniem czynności tworzą tzw. zamknięte koło uczenia się. Jeśli dziecko będzie mogło używać wszystkich pięciu zmysłów do poznawania świata , będzie uczyło się łatwiej i efektywniej. Pełne koło rozwoju polega zatem na podejmowaniu przez malucha jak największej liczby działań – gdyż im intensywniej dziecko działa, tym więcej i trwalej się uczy. Neurobiolodzy uważają, że im pełniej rozwiną się zmysły dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa, tym lepiej zbudowane będą drogi, którymi przez całe życie będą docierać informacje do mózgu. Okres dzieciństwa to najlepszy czas na intensywny rozwój zmysłów. Im więcej doświadczeń sensorycznych dostarczymy dziecku w okresie przedszkolnym, tym lepiej rozwiniemy jego mózg.

 

 

DRODZY RODZICE

 Do tej pory dzieci poznały ogólną wiedzę dotyczącą zmysłów. W szerszym zakresie omówiono z dziećmi zagadnienia dot. zmysłu wzroku i zmysłu słuchu. Prowadzono z dziećmi zabawy sensoryczne rozwijające ww. zmysły. W tym tygodniu proponujemy dzieciom zabawy sensoryczne aktywizujące zmysł dotyku, smaku i węchu.

 

  1. Rodzicu, przypomnij i utrwal z dzieckiem wiedzę.

Zapytaj dziecko:

- czy wiesz jakie człowiek posiada zmysły? Wymień je.

- Z jaką częścią ciała kojarzy Ci się wzrok? słuch? smak? węch? dotyk?

 

  1. Przypomnij i utrwal z dzieckiem poznany w przedszkolu wierszyk „Zmysły”.

 

Oczy widzą kształty i barwy,
Uszy słyszą słowa i dźwięki,
Nos czuje zapach, a język smak,
Rączki dotykiem poznają świat"

 

  1.  Zabawy z kaszą lub mąką – koordynacja wzrokowo -ruchowo- czuciowa.

Co potrzebne? kasza, mąka lub ryż, miska, butelka, tacka lub blaszka, kartki i mazak

 

a) mieszanie przez dziecko kaszy prawą potem lewą dłonią w misce, najlepiej srebrnej (odbija światło),

b) sypanie kaszy na dłonie dziecka,

c) próby chwytania kaszy przez dziecko, przesypywanie dłonią z miejsca na miejsce (można kaszę wsypywać dłonią do butelki) , zgarnianie kaszy,

d) inne zabawy z kaszą (może być też mąka):

Pracę rozpoczynamy od wysypania kaszy/mąki na blaszkę.

 

 Następnie prosimy dziecko aby narysowało palcem na blaszce/tacy z kaszą/mąką:

- linie pionowe (zwracamy uwagę na kierunek -zawsze z góry na dół), linie poziome (zawsze z lewej do prawej),

- odwzorowało szlaczki, różne wzory narysowane przez rodzica na kartce np,

- cyfry i litery wskazane przez rodzica (rodzic sprawdza prawidłową kierunkowość, w razie potrzeby poprawia dziecko)

- na koniec zachęcam do zabawy „Zgadnij, co narysowałem?”.

Dziecko rysuje dowolny obrazek (np. słońce, dom) a rodzic odgaduje co dziecko narysowało. Można zamieniać się rolami.

 

  1. Czy pamiętacie piosenkę „Pięć zmysłów mam”? Zachęcam do przypomnienia sobie    piosenki i zaśpiewania jej rodzicom.

W trakcie śpiewania refrenu zachęcam do rytmicznego klaskania.

https://www.youtube.com/watch?v=MnD7PFCTsVo

 

Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x

Oko widzi, patrzy w koło
Czy jest smutno, czy wesoło ?
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x

Ucho słucha, nasłuchuje
Co usłyszy to notuje
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x

Nos wywącha zapach wszelki
I ten piękny i ten średni.
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x

Język smaki podpowiada
Pyszna każda jego rada.
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x

Ręka dotknąć wszystko musi
Czasem nawet się ubrudzi.
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x

 

 

MIŁEGO TYGONIA J

POWTORZCIE PROSZĘ WSZYSKIE POZNANE LITERY ORAZ CZYM SIĘ RÓZNI SPOŁGOSKA OD SAMOGLOSKI, ORAZ POĆWICZCIE DODAWANIE I ODEJMOWANIE W ZAKRESIE 0 DO 10 KTO CHETNY MOŻE I DO 30….:)..

 

zmysly
zmysly
obraz
obraz
 do góry